Choď na obsah Choď na menu
 


Top televízne filmy

16. 7. 2009

Balada-o-siedmich-obesenych.jpg

Balada o siedmich obesených, *****, 1968, r: Martin Hollý ml., h: Ivan Mistrík, Emília Vášáryová, Zdena Grúberová, Milan Kiš, Karol Spišák

Televízny film režiséra Martina Hollého je adaptáciou rovnomennej poviedky Leonida Andrejeva. Režisér v ňom pod vplyvom Alaina Robbe-Grilleta použil nové výrazové prostriedky. Dej sa odohráva v Rusku po revolúcii v roku 1905. Tajná polícia odhalí pripravovaný atentát na ministra, zatkne päť anarchistov a odsúdi ich na smrť. Intelektuáli Verner, Golovin, Kaširin, Táňa a Musia čakajú spolu s dvomi vrahmi na popravu. V spomienkach sa vracajú k svojmu doterajšiemu životu, ktorý čoskoro skončí. Prostredníctvom spomienok spoznávame ich pocity a túžby, ich postoje k otázkam života a smrti.

Rudolf-Hrusinsky.jpg

Bellevue, ****, 1969, r: Jiří Bělka, h: Rudolf Hrušínský (na ilustračnej snímke), Blanka Bohdanová, Radovan Lukavský

Hrdina televíznej hry Jiřího Šotolu z roku 1969, nikdy nebol dobrým hercom. Jeho osobná a životná tragédia spočíva v tom, že o tom nikdy nevedel, takže si ani nepripúšťal nedostatok talentu. Príčiny svojho neúspechu hľadal v nedostatku príležitostí vyniknúť a v neschopnosti "predierať sa dopredu." Táto predstava sa mu počas jedného večera zosypala. Musel pripustiť, že hlavnou príčinou jeho zlyhania, ako herca i ako manžela, je iba on sám, že na nový začiatok nemá a bude sa musieť s týmto poznaním vyrovnať. Jeho manželka, ktorá sa tiež nedokázala odpútať od doterajšieho života, mu v tom oporou asi nebude.

cervene-vino.jpgČervené víno, ****, 1976, r: Andrej Lettrich, h: Štefan Kvietik, Emília Vášaryová, Oľga Adamčíková, Ivan Rajniak, Karol Machata, Július Vašek, Dušan Blaškovič

Podľa románu Františka Hečka vznikol film, ktorý zachytáva sociálne zápasy na dedine  začiatkom 20. storočia. Sledujeme životné príbehy rodiny Habdžovcov. Najstarší syn utiekol z domu, aby so svojou mladou ženou začal samostatne žiť a hospodáriť. V novom mieste na neho čakajú okrem niekoľkých spojencov aj otvorení nepriatelia. Hrozí mu dražba a jeho statočná práca vychádza nazmar. Vrcholom nešťastia je vojna a pretrvávajúca ľudská zloba a nenávisť. Posledné roky vojny doľahli aj na Habdžovcov, pretože po odchode Urbana na front zaniká aj činnosť vinohradníckeho spolku.

griffin-a-phoenixova.jpg

Griffin a Phoenixová, *****, 1976, Griffin and Phoenix: A Love Story, r: Daryl Duke, h: Peter Falk, Jill Clayburgh

Pôvodne televízny film, ktorý sa vďaka ohlasu dostal aj na plátna kín. Zobrazuje muža, ktorému rakovina vymedzila posledné dva roky života. Na prednáške o smrti ho zaujme mladá žena a pretože nemá čo stratiť, pozve ju na večeru. Phoenixová sa najprv zdráha, na schôdzku však príde. Rozvinie sa medzi nimi krásny vzťah. Griffin si váži každej spoločne strávenej chvíle a trochu Phoenixovej závidí jej chuť do života, ale len do chvíle, keď sa dozvie, že tiež trpí rakovinou. Zisťujú, že majú spoločného oveľa viac, než si pôvodne mysleli. Epitaf "Vedela som, že pôjdeš okolo" je asi najsilnejším momentom tohto filmu.

Jak-dostat-tatinka-do-polepsovny.jpg

Jak dostat tatínka do polepšovny,  ***, 1978, r: Marie Poledňáková, h: Jana Preissová, Tomáš Holý, František Němec, Josef Karlík

Vaškovi rodičia sa ocitajú v zložitej situácii, v ktorej sa snažia pochopiť jeden druhého a rešpektovať pritom odlišnosť svojich pováh. Pri premiére pokračovania preslávenej komédie Marie Poledňáková prezradila, že jej voľné pokračovanie, bolo napísané už pred uvedením hry Ako vytrhnúť veľrybe stoličku. Takže podnetom nebol úspech predchádzajúceho diela, ale skutočnosť, že v záverečných scénach vznikla veľmi zaujímavá situácia, ktorá ponúkala napísanie pokračovania. Vystihli to aj samotní herci a v závere nakrúcania už sami navrhovali scény a domýšľali osudy stvárňovaných postáv.

Kocar-nejsvetejsi-svatosti.jpg

Kočár nejsvětější svátosti, ****, 1962, r: František Filip, h: Jan Werich, Jaroslava Adamová, Miloš Kopecký, Otomar Krejča, Miloš Nedbal, Miloš Nesvadba

Kočár nejsvětější svátosti bol nakrútený podľa divadelnej hry Prospera Meriméeho poukazujúcej na úbohosť mužov, keď sú vystavení zoči-voči ženskej rafinovanosti. Peruánsky miestokráľ Ribera v podaní Jana Wericha má starosti nielen s dnou, ale aj s milenkou - herečkou Kamilou Pericholovou, ktorá spôsobila škandál, bláznivo sa preháňajúc na svojom novom kočiari mestom. Kočiar jej daroval miestokráľ, aj keď ho pôvodne sľúbil cirkvi. Škandál sa napokon podarí ako-tak ututlať, ale pri vysvetľovaní svojich postojov, ťahá miestokráľ očividne za kratší koniec.

Krotka.jpg

Krotká, *****, 1969, r: Stanislav Barabáš, h: Ctibor Filčík, Magda Vášáryová (na snímke), Oľga Adamčíková

Mimoriadne vydarený prepis Dostojevského poviedky je poslednou prácou režiséra Stanislava Barabáša pred jeho emigráciou. S dôrazom na vizuálnu stránku spracováva tragický príbeh nerovného manželstva medzi 25 ročnou dievčinou a 40 ročným mrzutým majiteľom záložne, ktorý ju nedokáže pochopiť. Barabáš postihol postupne narastajúci psychický stres, ktorý hrdinku pohlcuje. Použil minimum dialógov a celým príbehom sa vinie vnútorný monológ manžela necitlivého k potrebám jeho manželky. K úspechu diela prispeli vynikajúce herecké výkony oboch hlavných predstaviteľov.

matka.jpg

Matka, ****, 1968, r: Martin Ťapák, h: Viera Strnisková (na snímke), Ivan Rajniak, Štefan Kvietik

Televízny film z baníckeho prostredia ukazuje tragické vyústenie nenávisti medzi bratmi, nakrútený podľa divadelnej hry J. Barča-Ivana. Matka, jednoduchá žena, má neobyčajnú schopnosť predvídať udalosti dopredu. Celý život pasívne prijíma svoj osud napriek tomu, že vie, čo čaká jej najbližších aj ju. Až keď vidí tragický konflikt medzi svojimi synmi, rozhodne sa mu zabrániť.

 

 

Na-skle-malovane.jpg

Na skle maľované, *****, 1980, r: Karol L. Zachar, h: Michal Dočolomanský, Emília Vášáryová,  Božidara Turzonovová, Leopold Haverl, Elo Romančík, Oldo Hlaváček, Soňa Valentová, Anton Mrvečka, Dušan Tarageľ, Juraj Slezáček, František Zvarík, Anna Javorková, Zuzana Cigánová, Judita Ďurdiaková

Televíznu inscenáciu slávneho muzikálu poľskej autorskej dvojice Bryll-Gärtnerová, naštudovali režisér Karol L. Zachar a choreograf Štefan Nosáľ. Počas 30 rokov sa dočkala takmer 600 repríz. Michal Dočolomanský sa v ňom predstavil vo svojej životnej úlohe. Niektoré pesničky z muzikálu stihli za tú dobu zľudovieť. Aj keď bol muzikál viackrát naštudovaný rôznymi súbormi, táto verzia sa stala klasickou a neprekonateľnou.

Nebezpecne-znamosti.jpg

Nebezpečné známosti, ****,  1980, r: Miloslav Luther, h: Juraj Kukura, Emília Vášáryová Jana Nagyová, Soňa Valentová

Televízna adaptácia klasického románu v listoch Choderlosa de Laclosa, známeho z viacerých filmových spracovaní (1959 Vadim, 1988 Frears, 1989 Forman) o hazardnej hre s ľudskými citmi, kde sa láska zamieňa za erotickú hru. Krásna, inteligentná, ale aj zlomyseľná markíza de Merteuil a jej šarmantný a rovnako skazený milenec vikomt de Valmont rozohrávajú cynickú hru plnú intríg, v ktorej odmenou za víťazstvo je noc strávená s markízou. Hra sa však môže skončiť aj tým, že jej obeťami sa stávajú samotní hráči. Kukurov Valmont a Vášáryovej markíza de Merteuil v ničom nezaostávajú za slávnymi menami (Gérard Philipe, John Malkovich, Jeanne Moreau a Glenn Close).

Nezrale-maliny.jpg

Nezralé maliny, ***, 1980, r: František Filip, h: Miloš Nedbal, Ladislav Pešek, František Filipovský, Ota Sklenčka, Jiřina Šejbalová, Bedřich Prokoš, Čestmír Řanda

Príbeh o stretnutí abiturientov píseckého gymnázia, o pretrvávajúcej sile priateľstva, láske, čestnosti a povinnosti od Jiřího Hubača patrí k najkrajším televíznym inscenáciám. A tiež do dlhého radu vynikajúcich filmov, inscenácií a seriálov, ktoré režisér František Filip počas piatich desaťročí svojho pôsobenia v televízii vytvoril. Jeho dielo je prestúpené hrejivým porozumením pre všetko ľudské. Špičkoví herci zariadili nielen abiturientský koncert podľa scenára, ale aj herecký koncert v súlade s ich majstrovstvom.

Pstrosi-vecierok.jpg

Pštrosí večierok, ****, 1969, r: Július Pántik, h: Gustáv Valach, Július Pántik, Mikuláš Huba, Mária Prechovská, František Dibarbora, Eva Krížiková, Elo Romančík, Ctibor Filčík, Vladimír Durdík, Judita Ďurdiaková

Po 25 rokoch sa stretávajú bývalí spolužiaci z oktávy B. Priebeh stretnutia naruší oneskorený príchod spolužiaka, ktorý vysvetlí dôvod neprítomnosti obľúbeného profesora na večierku. Spočiatku sa zdá, že na životné osudy ich profesora nemali abiturienti žiaden vplyv. Nasledujúce sebaspytovanie však odhalí, ako režim krivil charaktery, viedol ľudí od kompromisov, ľahostajnosti a apatie, až k zrade ideálov. V režisérskom debute Júliusa Pántika účinkuje takmer celá vtedajšia herecká špička.

Rowan-Atkinson-live.jpg

Rowan Atkinson naživo, *****1992, Rowan Atkinson live, r: Thomas Schlamme, h: Rowan Atkinson

Fantastické scénky  Atkinsonovej One Man Show z divadla. Nechýba tu scénka, v ktorej predstavuje Diabla v pekle a víta hriešnikov alebo "elementary dating" teda sprievodca pre muža na prvom rande, ani skeč, v ktorom Rowan hrá vrchného v Indickej reštaurácii a obsluhuje opitých hostí. Ale je tu aj najlepšia scénka z riaditeľne, v ktorej vysvetľuje otcovi zabitého žiaka, ako k tomu došlo. Iba jeden zo skečov sa stal predlohou pre jeden zo 14 príbehov Mr. Beana. Ostatné ostali iba v rámci tohto televízneho zostrihu, ktorý je najlepším potvrdením hereckého a komediálneho majstrovstva Rowana Atkinsona. Kto nevidel, nepochopí!

Threads.jpg

Vlákna, *****, 1984, Threads, r: Mick Jackson, h: Karen Meagher, Reece Dinsdale, Rita May, Anne Sellors

Desivý, pôsobivý a strhujúci film, zachytáva pravdepodobné následky globálnej termonukleárnej vojny na Veľkú Britániu. Odohráva sa od niekoľkých týždňov pred útokom až po 12 rokov po útoku. Má síce dej a hlavné postavy, ale je spracovaný dokumentárnou formou (komentátor, štatistiky). Naturalistickým spôsobom zachytáva všetky aspekty jadrovej katastrofy - od demonštrácií pred vojnou, cez útok, deštrukcie, umieranie, hladomor, choroby, jadrovú zimu až po nevzdelanosť detí narodených po vojne. Film ukazuje zlyhanie spoločnosti a kolaps civilizácie. Po premiére sa vo Veľkej Británii dlho nesmel premietať.

Zlati-uhori.jpg

Zlatí úhoři, ****, 1979, r: Karel Kachyňa, h: Vladimír Menšík, Miroslava Špánková-Hozová, Martin Mikuláš, Rudolf Hrušínský

Karel Kachyňa vytvoril mimoriadne pôsobivé filmy nielen pre filmové plátna, ale aj pre televíznu obrazovku. V jeho dielach sa stretávame s nevšednou citovou a obrazovou kultúrou, s pochopením pre veľké i malé ľudské trápenia ako aj s láskavým humorom. Jeho film Zlatí úhoři patrí k vrcholu televíznej dramatickej tvorby. Inšpiráciou preň bola zbierka poviedok Otu Pavla. Film rozpráva príbeh malého chlapca, ktorý spolu s otcom odhaľuje pri love rýb kúzlo rieky Berounky. Súčasne však prežíva krutú realitu života v krajine okupovanej Nemcami v čase druhej svetovej vojny.

Zenske-oddelenie.jpg

Ženské oddelenie, ****, 1991, r: Juraj Nvota, h: Katarína Kolníková, Stanislav Štepka, Darina Porubjaková, Ján Melkovič, Anna Šišková, Dagmar Krajčíková, Július Satinský

Radošinskému naivnému divadlu sa podarilo iba málo z ich úspešných predstavení zachovať v podobe televíznych filmov. Spravidla tým neutrpí kvalita predvedenia hry, pretože herci RND hrajú z duše a nemusia na svojom výkone nič meniť, či tam kamera je alebo nie. V Ženskom oddelení sa cesty troch žien stretnú v nemocničnej izbe. Všetky vnímajú život ako dar, vierou v život prekonávajú prekážky a hľadajú vlastnú dôstojnosť. Ich životné príbehy spája láskavý humor a silný humanistický akcent. Sledovať herecký koncert Kataríny Kolníkovej a Stanislava Štepku patrí k nezabudnuteľným zážitkom.

zivy-bic.jpg

Živý bič, ****, 1966, r: Martin Ťapák, h: Viera Strnisková, Emília Vášáryová, Štefan Kvietik, Mikuláš Huba, Samuel Adamčík, Jozef Kroner

Televízna adaptácia románu sa mohla obmedziť iba na niektoré motívy rozsiahleho románu, napriek tomu vznikol pozoruhodný dvojdielny film - filmová balada, ktorá rozpráva o následkoch prvej svetovej vojny na život hornooravskej dediny, kde sa rozpadávajú rodiny, pretože ženy ostali bez mužov, najchudobnejšia vrstva sa ocitá na pokraji sociálnej katastrofy a je vystavená tlaku uhorskej moci. Režisér Martin Ťapák už vo svojom ranom diele potvrdil svoje smerovanie k symbolicko-lyrickému a baladickému rozprávaniu príbehov. Do hlavných úloh obsadil výkvet slovenského herectva.