Choď na obsah Choď na menu
 


Vyradené z filmových impresií

29. 3. 2017

30.12.2016 Spievanie v daždi, 1952, Singin´ in the Rain, r: Gene Kelly, Stanley Dohen, h: Gene Kelly, Donald O´Connor, Debbie Reynolds

singin-in-the-rain.jpg

Je asi málo ľudí, ktorí nikdy nevideli neskutočne vydarenú, takmer bez strihov nakrútenú, ústrednú pieseň filmu. A určite existuje dosť divákov, ktorí videli tento skvelý muzikál celý. Po viacerých reprízach som už niektoré pasáže vnímal ako neorganické, či nadbytočné, ale precízne zvládnuté hudobno-tanečné čísla ústrednej trojice považujem za nezabudnuteľné a neopakovateľné.

 

7.2.2011Všichni dobří rodáci1968, r: Vojtěch Jasný, h: Radoslav Brzobohatý, Vlastimil Brodský, Waldemar Matuška, Věra Galatíková

Obrázok

Keď sa budovatelia šťastnejších zajtrajškov v roku 1969 pýtali zrkadielka na najlepší film, možno im označilo tento. Tak ho v rámci normalizácie zatvorili do trezoru a zrkadielko im opäť ukazovalo legitimácii blízke filmy. Trezory sú už otvorené a tak si môžem dopriať potešenie z neprekonaného filmu o jednom dobrom rodákovi.
28.12.2010Vesničko má, středisková, 1985, r: Jiří Menzel, h: János Bán, Marián Labuda, Rudolf Hrušínský, Petr Čepek, Libuše Šafránková, Jan Hartl

Obrázok

Vesnička nie je obyčajnou komédiou, ale zaujímavým a vtipným filmom, ktorému neškodí ani časté reprízovanie. Postavy Otíka, Pávka, Turka a ďalších si zapamätáte, a pritom to nie sú figúrky. Zapamätáte si aj množstvo hlášok, ale na rozdiel od Marečka a ďalších úspešných komédií je tu okrem hlášok prítomná aj človečina.
13.2.2010Návrat do Cold Mountain, 2003, Cold Mountain, r: Anthony Minghella h: Jude Law, Nicole Kidman, Renée Zellweger, Natalie Portman, Donald Sutherland, Kathy Baker

Obrázok

Po Anglickom pacientovi ma Anthony Minghella zaujal aj druhýkrát. Oba filmy považujem za pocitové. Také iba prijímam, nehľadám nedostatky a s filmovými snobmi o nich nediskutujem. Postačuje mi vychutnať si veľkolepo poňatý a bohato členitý príbeh úteku vojaka za vysnenou ženou cez krajinu a ľudí postihnutých besnením Americkej občianskej vojny.
30.12.2009Obecná škola, 1991, r: Jan Svěrák, h: Jan Tříska, Zdeněk Svěrák, Libuše Šafránková, Rudolf Hrušínský

Obrázok

Mám rád Zdeňka Svěráka. Aj slabšie filmy dokázal vytiahnuť do nezaslúžených výšin diváckeho záujmu. Tušil som, že jeho vek, kvalifikácia a krátka učiteľská prax mu poskytnú dostatok podnetov na napísanie kvalitného scenára pre režisérsky debut jeho syna. Pridajme k tomu excelentného Třísku a výsledkom je jeden z najlepších českých filmov.
1.10.2009Mustangy, 1961, The Misfits, r: John Huston, h: Clark Gable, Marilyn Monroe, Montgomery Clift, Thelma Ritter, Eli Wallach

Obrázok

Legendárny film a labutia pieseň Clarka Gablea a Marilyn Monroe. Tej Marilyn, pre ktorú jej obdivovateľ a krátkodobý manžel Arthur Miller, krátku poviedku o mustangoch napísal. V nej kovboji po záručnej lehote privolávajú staré časy chytaním nádherných divokých mustangov určených do konzerv pre psov a ako horor pre milovníkov koní.

16.3.2009Bournov mýtus, 2004, The Bourne Supremacy, r: Paul Greengrass, h: Matt Damon, Julia Stiles

bourne-supremacy.jpg

Bournov mýtus je druhou časťou trilógie o agentovi, ktorý hľadá svoju minulosť, zatiaľ čo jej tvorcovia hľadajú jeho, aby ho zlikvidovali aj s ňou. Pre Bournov mýtus platí to, čo som napísal o Bournovom ultimáte. Tú fascinujúcu hudbu zložil John Powell a zvedavý som aj na literárnu predlohu Roberta Ludluma.

1.4.2009 Bosé nohy v parku, 1967, Barefoot in the park, r: Gene Saks, h: Jane Fonda, Robert Redford

barefoot-in-park.jpg

Film som videl už viackrát a napriek tomu som mu dal prednosť pred futbalom Slovensko – Česko. Ani po štyridsiatich rokoch nestratil nič zo sviežosti a vtipu. Nerieši žiadne svetoborné problémy, je iba dobrou zábavou, čo nie je málo. Jane Fonda je rozkošná aj vtedy, keď nespieva: „Šama, šama, kelmalke mama.“

16.4.2009Podivný prípad Benjamina Buttona, 2008, The Curious Case of Benjamin Button, r: David Fincher, h: Brad Pitt, Cate Blanchett, Julia Ormond

the-curious-case-of-benjamin-button.jpg

Dlhšie než obvykle som rozmýšľal o zaradení tohto filmu. Nepatrím medzi fanúšikov hlavných predstaviteľov, ani medzi Fincherológov. Fincherove ospevované filmy Sedem a Klub bitkárov mi dokonca pripadajú nechutné. Nehľadám paralely s českým Happy endom, ani americkým Forrestom Gumpom. Jednoducho sa mi film páčil a basta! Sem píšem impresie, nie recenzie.

17.6.2009Polnočný kovboj, 1969, Midnight Cowboy, r: John Schlesinger, h: Dustin Hoffman, Jon Voight, Sandra Miles

midnight-cowboy.jpg

John Schlesinger sa pozrel na americký sen britskými očami. Vyšiel z toho trojoscarový depresívny film, v ktorom koncertuje začínajúci Jon Voight ako naivný texaský gigolo a úspech z Absolventa riskujúci Dustin Hoffman ako newyorskými masťami mazaný mrzák. Nestarnúci film o odcudzení, sile priateľstva a túžbe splniť si svoj malý sen.

7.8.2009 Smrtonosná zbraň, 1987, Lethal Weapon, r: Richard Donner, h: Mel Gibson, Danny Glover, Gary Busey

lethal-weapon.jpg

Aj tento film sa ťažko dostával medzi stovku mojich najobľúbenejších. Definitívne o tom nerozhodli ani jeho tri ďalšie, takmer rovnako úspešné pokračovania, ale to, že tento film je vo svojom žánri prelomový a nezabudnuteľný. A nebol by ním, ak by niekto nedostal nápad vytvoriť z tých zdanlivo nespojiteľných policajtov dvojicu.

11.8.2009Pulp Fiction: Historky z podsvetia, 1994, Pulp Fiction, r: Quentin Tarantino, h: John Travolta, Samuel L. Jackson, Tim Roth, Uma Thurman, Christopher Walken, Bruce Willis, Amanda Plummer, Steve Buscemi

Obrázok

Myslím, že negatívne vyjadrenia na adresu filmov Quentina Tarantina majú na cinemafilov obdobný účinok, ako odstrelenie jednej nohy z vrtnej plošiny. On je pojmom a je na každom, ako sa s tým vyrovná. Prijal som jeho hru a výsledok je fajn. V opačnom prípade by som jeho filmy ani nedopozeral.
3.1.2010Môj život bezo mňa, 2003, My Life Without Me, r: Isabel Coixet, h: Sarah Poley

Obrázok

Ak o filme nič vopred neviem, stane sa jeho sledovanie veľkým a nezabudnuteľným zážitkom. Najmä ak niekto namieša jeho ingrediencie tak, ako Isabel Coixet. A zapojí ma doň tým, že tajomstvo pozná iba Ann, jej doktor a ja. Výsledkom je, že čokoľvek o filme poviem, vypovedá súčasne aj o mne.